Khamis, 18 Julai 2013

Wanita dan Masakan..

Assalamualaikum.....
harap semuanye sehat walafiat...aku pon masih ok, walaupon opis masih dalam proses audit.. closing karang tengok le banyak mana kene hentam..tahan je la...kite ke tajuk lain..okay!!

Sepanjang Ramadhan ini, ghasenye kaum hawa or ibu la yg paling sibuk kan...ofkos le, pasai nak masak untuk berbuka dan sahur...dan aku percaya uols sebagai kaum ibu mesti ade problem kan.. iaitu mikirkan menu yang dimasak untuk berbuka...yerlah, orang kata sepanjang Ramadhan kalo boleh nak buat masakan terbaik untuk family but how kalo baru 8 hari pose kepala da pening pikir nak masak ape...nak buat kuih ape, air ape?betul x? betul x? tu baru 8 hari, so 3 minggu lebih lagi ni ape cer?kalo kat opis aku nih, jam baru pukul 10 pagi, da bunyi suara2 si ibu/ hawa le duk bertanya sana sini,  aku nak masak ape petang ni? semalam da buat ayam percik, dua hari lepas sambal udang, adoii nak masak ape ni.. kadang2 da dekat jam 3, tinggal 1 jam setengah nak balik idea blom kuar....susah jugak kita sebagai orang pompuan kan...yg kelakar kan siap opismate aku,,, ma, ce bagi idea kat aku nak masak ape petang ni?heee

itu citer kengkawan kt opis le? citer uols camne? kalo citer aku la, ade citer ke...xde le sgt kut pasal aku stay ngan mak,,, so sebagai tuan tanah, kebanyakan juadah berbuka dan sahur mak sedia kan until dia rasa boring..boring? yerlah dia pon as a kaum ibu pening gak nak mikirkan menu ape setiap hari..sampai dia bersuara ' hari nak masak ape?' dia tanye aku, aku bagi idea, esok2 dia x tanye da, dia bagi arahan je 'hari ni mintak orang muda la masak, nak ghase air tangan orang muda' dalam maksud tu..lepas da bersuara mcm tu, paham2 le aku, turn aku kat dapor...tradisi family aku di bulan Ramadhan kalo bab menu, kami x gemar makan nasi putih time berbuka, lebih prefer pada masakan panas... so start dr 1 Ramadhan baru semalam makan nasi putih, tu aku yg nak sangat makan.,so bile mak da serah tugas pada aku, maka aku le yg akan mereka cipta menu..huu, so probem gak la nak mikir nak masak ape...hari ni nasi goreng kerabu, esok mee hong kong, lusa bihun tomyam...macam2 masakan panas le yg terlintas di kepala..tapi bab2 kuih tradisional tu tangan mak lebih pakar le membuatnye....

itu la kita sebagai kaum ibu/ hawa/ pompuan ni kan...kalo da mikirkan menu tu sampai x jadi buat kerja kan..yg best yg bekerja la, search kat gugel x hengat bab resepi..last2 karang x buat macam yg digugel kan pon..yg susah yg ade anak2 yg tengah belajar berpose, kalo boleh nak kasi mereka habiskan pose, sanggup masak ape ikut kehendak derang, makannye seketul je lauk tu...x ke ghase nak marah tapi terpaksa bersabar hadapi karenah derang...

da panjang lebar plak berceloteh bab mikirkan menu ni ha...mesti uols pon de pengalaman camni kan.. erk, hari ni nak masak ape lak erk????.jom share!!

pst : semalam, hari 1st aku memasak setelah berhari2 posa..itu pon, aku yg rasa nak makan nasi putih, so dri awal pikirkan nak  beli ape di pasar, so menu aku semalam ikan baung masak tempoyak, sambal tempe dan kerabu mangga....pic makanan xde psl nak kurangkan menayang pic makanan kat sini...kata UIA makruh ye...
..Time Kasih Tok Korunks kerana sudi layanz celoteh Rieda_ffya..

6 ulasan:

  1. sama lah yunk..opis i pun gitew ari2 citer pasal lauk apa nak masak utk iftar.

    BalasPadam
  2. dok tgh fikir nak masak apa
    hari hari dok fikir
    hiihih

    BalasPadam
  3. saya sepanjang puasa ni berbuka dengan nasi putih berlauk,belum lagi nak goreng2 nasi ke mee hoon ke,sebab rasa nak makan nasi jugak apa-apapun..

    BalasPadam
  4. kat ofis ni, member lelaki pun sibuk terjah rak hotel sebab nak tolong wife cari resepi berbuka...saya kalau tak lalu sangat goreng ikan bilis, bawang ngan cili padi je makan ngan kicap :P

    BalasPadam
  5. Salam Ramadhan...M pun camtu mmg pening gak la hari2 nk pikir nak Masak apa.hi hi... Selamat berpuasa

    BalasPadam
  6. salam k.Ffya ..

    hihi..cma kalo rajin...masak.. klu tak rajin ke param.. :p
    klu dah dekat ngan umah ni..alamat mmg berbuke dgn mak je le...
    hubby pun i followww ;p

    BalasPadam

Thanks to all sudi bace semua citer TOH..Sudi-sudi tinggalkan komen anda walau 1 jejak...LUV IT