Isnin, 5 Ogos 2013

Dalam seronok nak raya, jangan lupakan mereka..

Assalamualaikum..
semua da sebok nak beraya kan..lagu2 raya da berkumandang dimana...kat pekan kola berang pon da sbuk semacam...yerla ramai da balik bercuti nak raya...aku n kengkawan masih di opis...ade yg start cuti esok...dan lagi ramai yg apply cuti lepas raya..ahad ni hingga hujung minggu...aku la tu..

dalam aku sibuk menguruskan keperluan rumahku...dalam sibuk menguruskan kerja yg banyak...dalam sibuk uruskan anak2..insan2 malang jangan kite lupakan...orang2 yang memerlukan bantuan tetap perlukan bantuan..kita leka membeli baju raya, kuih raya, kita leka membuat persiapan raya, tukar langsir, tukar perabot..tetapi perlu kita ingat ada insan x merasainya...x pakai baju baru, xde baju raya pon,x payah amik contoh jejauh pon...kat Msia pon melambak macam tu kan...dan tempat aku bekerja ni pon ramai yg x berkesempatan merasai semua kenikmatan raya sebenar...

contoh satu kes...dua minggu lepas aku ke rumah klien yg sangat uzur...tujuan kami pergi tu untuk amik gambar rumah nak renovate rumah derang...da la jauh ke dalam ladang sawit..jalan asalnya berturap akhirnya jadi jalan berbatu...kemudian jalan tanah berlumpur je..sesampai je sana ade 2 buah rumah je..dari jauh...datang keinsafan dalam diri yang amat sangat...uzur dan uzur...aku nak pijak serambi rumah pon takut jerlus...papan buruk dan uzur...xde dapur, xde bilik tidur, xde bilik air, hurm...atap bocor sana sini...dan x jauh dari rumah tu adalah rumah mak dia...rumah tu sedikit baik dari rumah si anak..tapi kedua rumah masih tiada elektrik...sedih aku melihatnya...semasa kami datang, kebetulan ada baju2 terpakai pemberian seseorang pada pejabat utk diagihkan kepada orang2 miskin, terus satu plastik kami kasi kat derang..masa aku masuk ke rumah mak dia tu..kat dapur masih gunakan dapur kayu api....hurm...sedih..aku tanye makcik tu, raya nanti buat apa...?ketupat? lemang?dia jawab x buat apa..lagi sayu,...

lepas balik dari rumah derang..kami berniat nak datang lagi..Alhamdulilah..pagi tadi kami menjenguknya lagi...kawan aku ada belikan beras dan gula untuk derang...aku pon ade belikan jugak...aku ngan kawan sorang lagi nak agih2 kan duit raya skit kat cucu derang...tapi angpau plak lupa bawak...bila dikasi barang2 dapur tu berubah wajah, mungkin gembira dengan rezeki yang diterima..dan lepas raya ni kami akan pergi lagi dengan niat yg sama...sedekah ape yg patut..

sepanjang pose ni pon..ade je badan2 ngo yg menjemput klien2 kami yg miskin dan anak2 yatim untuk ke majlis berbuka posa, ade di bagi hamper, duit raya dan macam2...syukur, kerana masih ada insan yg x lupakan mereka...kami pon terlibat sama dalam memilih klien yg layak dan memerlukan..Thanks buat mereka yg menderma..

pesanan aku titipkan buat semua termasuk diri aku..jangan lupa berpijak di bumi nyata...kita mungkin puas  dengan apa yg kita miliki tapi perlu kita sedari apa yg kita miliki hari ni bukan bersifat kekal...hari ini kita mungkin senang...esok2 siapa tahu..beringat dan berpesan la antara satu dengan yang lain..bersyukur dengan apa yang ada...jangan kita buat2 miskin dengan perasaan riak ingin memiliki sesuatu yang bukan hak...


sedikit gambo yg blh ku selitkan..xleh bg gambo full rumah.bahaya..bukan utk mengaibkan sesapa..sedih tengok kehidupan derang...tengok ruang masak tu pon da syahdu...semoga ramadhan dan aidilfitri kali ini memberi keinsafan kepada kita tentang insan2 malang yg tidak berpeluang menikmati hidup sebagaimana kita nikmati...wallahualam..
..Time Kasih Tok Korunks kerana sudi layanz celoteh Rieda_ffya..

6 ulasan:

  1. Ya Allah....bersyukurnya kita dengan apa yang ada.

    BalasPadam
  2. sesusah mana kiter..kena igt ada lg org susah pd kiter..bersyukur atas segala nikmat yg diberi..

    selamat hari raya

    BalasPadam
  3. Bersyukur dengan apa yang adakan. Terima kasih atas peringatan. Harap harap tak lupa diri.

    BalasPadam
  4. sedihnya..tu la kita dok sibuk2 dengan itu ini...tapi ada orang yang susah..sedih agaknye..Ya Allah beri lah rezeki kat orang yang memerlukan...amin..

    BalasPadam
  5. sedih pula tengok keadaan dorang ni...
    semoga mereka ini dimurahkan rezeki..amin...

    BalasPadam
  6. Betul kn...jgn lupakn mereka yg dlm kesusahan...sumbang apa yg blh kita bg...xsemua org brkemampuan n paling penting,cara kita brsyukur dgn agihkn sedikit rezki yg kita dpt...

    BalasPadam

Thanks to all sudi bace semua citer TOH..Sudi-sudi tinggalkan komen anda walau 1 jejak...LUV IT