Khamis, 29 Ogos 2013

Tak lekang dek panas...tak lapuk dek hujan...

Assalamualaikum...wrth...
da senja baru nak muncul...sebok mengalahkan menteri..nak buat camner..membantu opismate set up program oku nye...tajuk plak x hengat tu....x lekang dek panas x lapuk dek hujan,...ape ke maksud nye tu kan..

but, benda yg aku nak citer pasal lesung batu ni la....sejak aku mendiami teratak tu walau x secara rasmi nye lagi..aku terlupa tentang benda alah ni..yelah, memang teratak, dapor nye x berfungsi sepenuhnya lagi...kebanyakan makanan berat aku masak kat rumah mak..then aku angkut ke rumah ku...so teratak tu hanya masak yg ringan2..sayang dapor baru le tu. 

bile mak suara kan yg dapur aku x de lgi kunyit, lengkuas, bawang..mak terus cakap kan nak tumbuk2 pakai ape...orang zaman sekarang da moden..x pakai benda alah ni...huuu, aku baru teringat benda alah ni..xde moden2 nye..lesung batu ni memang keperluan wajib aku..even da ade blender or pengisar len..benda ni tetap aku nak..aku lebih suka rase asli and tetap nak menumbuk rempah ratus utk memasak dalam kuantiti kecil...contoh nak buat nasi goreng..tetap nak menumbuk bilis pakai ini..so benda ni tetap penting..utk keselamatan pon lesung batu ni perlu tau...tapi nak gagau kat mne erk..ceh alasan susah nak mencari kut..

so last week..bile wani aka opismate ajak merewang ke pasar payang...aku da set nak beli lesung batu ni...akhirnya..barisan kedai kat bawah pasar Payang memang ade jual benda ni..cuma ade yg dimodenkan dan lama..dengan rm20 aku angkat le.mahal ke murah erk?.so yg terpampang ni jenis lama la bg aku..kut ade yg lebih lama dari zaman aku xtau le...

so benda alah ni memang penting kan..sapa kate zaman canggih orang x pakai da lesung batu ni...pada aku dia tetap diperlukan...so memang x lekang dek panas, x lapuk dek hujan kan...betuii x? sila setuju dengan aku yer..!!

..Time Kasih Tok Korunks kerana sudi layanz celoteh Rieda_ffya..

14 ulasan:

  1. saya pun ada lesung nenek bg kikikikiki ... sendiri nak beli x reti pilih, yg bgsnya lesung nenk bg ni dia dah gunakan lama tau .. hihihihihi .. x sangka nenek sy nak bg kat sy .. sbb dia kata dia jrg masak dah.

    BalasPadam
  2. benda paling penting kat rumah ni hehehe

    BalasPadam
  3. Betul Ffya... kakak pun masih guna lesung batu ini lagi. Rumah kakak ada tiga sebab satu masa kakak anak dara, satu masa abang bujang dua-dua kecik, bila dah kawen ada rumah sendiri beli yg besar sikit dan inilah yg selalu kakak guna.

    Sambal belacan pun lebih sedap tumbuk guna lesung kan...:)

    BalasPadam
  4. dulu memula pindah rumah.. carik ni dulu.. antara barang wajib yang perlu ada kat rumah.. guna @ tak belakang kira.. ;)

    BalasPadam
  5. kena guna lesung juga,kalau blender jadi halus lak...ada sesetengah resepi tumbuk kasar,masa ni kena guna lesung ni...

    BalasPadam
  6. semoden mana pun kita..jgn lupa lesung batu yek..hehhehe...org kata tumbuk ngan lesung batu lg sedap masakannya..hehhehe ye @ tak silala try...

    BalasPadam
  7. Suka guna lesung dr blander.. hihihi

    BalasPadam
  8. Kalau tak ada ni susah jugak yer nk memasak. Takkan semua nk blend. Sambal belacan kalau buat guna lesung batu dan blender bnyk bezanya, terutama dari segi rasa.

    BalasPadam
  9. betol..sambal lebih sedap gn lesung batu

    BalasPadam
  10. sama dgn lya.. lg suka gna lesung batu.. guna blender kalo terlalu byk sgt... tp mmg jarang la..

    BalasPadam
  11. betul tu guna lesung ni lagi asli rasa..sy pn selalu guna lesung je tumbuk bawang-bawangan...:)

    BalasPadam
  12. ni mmg penting kt rumah.. banyak kegunaannya...

    BalasPadam

Thanks to all sudi bace semua citer TOH..Sudi-sudi tinggalkan komen anda walau 1 jejak...LUV IT