Rabu, 23 Mei 2012

kalo da jodoh...

assalamualaikum...


camat siang semua..sempat bersiaran sblom hjg minggu menjelang....kali ni nak sembang bab JODOH...dalam mencari sebuah kehidupan yg perfect    ..siapa sangka sebuah pertemuan..sebuah caturan dalam melengkapkan sebuah keluarga..  siapa sangka kita bakal bertemu jodoh..sering kite dengar bahawa Jodoh dan Maut adalah kehendak Tuhan.. 
percaya atau tidak..semua orang inginkan yg lebih baik n terbaik...kalo aku  diberi pilihan dlu aku ingin lelaki yg terbaik...terhebat, berkarisma , bercahaya dan tersanjung seperti Rasul junjungan kita Nabi Muhammad SAW...aku ingin lelaki yg terkaya di alaf ini..tetapi siapa kita untuk menentukan.. kita perencana terhebat tapi penentunya Dia...Tuhan berikan suami yg baik untuk ku kini..walaupun ade kekurangan,, maka pelengkap pada kesempurnaan itu aku...jika aku punya kelemahan, maka kekuatan itu adalah suamiku...sebab itu Adam dan Hawa diciptakan...tujuannya saling melengkapi dan saling membina institusi keluarga yg sempurna.. 
Al kisahnye..masih ramai diluar sana yg blom bertemu jodoh...di sekeliling sy sendiri..kawan-kawan sy yg masih solo (Mc yah, Yani,Wan Zaleha, sepupu sy Liza ) mereka bukan menolak jodoh apatah lagi memilih pasangan.. bahkan bile ditanye pada mereka...'bukan aku x nak kawin..sape lah nakkan aku ni..sape yg xnak lahirkan zuriat sendiri...sape yg xnak mempunyai sebuah keluarga bahagia...x normal hidup aku sbg perempuan kalo x kawin,..x beranak...itu luahan teman aku yg msh bujang semasa kami menguruskan majlis kawin seo teman...walau pun si Mc yah n Yani n My cousin, Liza tidak pernah luahkan perasaan terpendam mengenai kisah jodoh ni...(maybe mereka malu pdhl kalo bab len bole sembang kencang)..jauh disudut hati tersimpan rase pilu apatah di usia yg akan masuk ke tiga series...30an...heee...
Berbalik bab Jodoh....Alhamdulilah..mengenai kisah seo teman kantor siapa lagi kalo bukan Cikna...bakal diijab kabulkan pada 26 Mei 2012 nnt...dr awal minta aku n Wani urus dan bantu sehingga majlisnya berlangsung dgn baik...dan sehingga kini masih berlansung dengan baik segala persiapan nya...aku masih gigih siapkan hantaran...masih dlm progress siapkan bear telur...esok aku tolong pakaikan inai dan trus membantu nya di rumah sehingga selesai majlis yg bernama IJAB n KABUL....
Berkisar tentang jodohnye...dlm geng kiteorg sendiri...dia yg plg last le kire bertemu jodoh...semua da kawin..aku jugak tahu bahwa setiap kali kami kuar makan..bersembang 1 group mengenai suami..anak (yg ade anak aku je ..)yg lain coming soon...di sudut hati kecilnye hadir perasaan cemburu...cemburu knape jodohnye blom tibe...cemburu nape dia blom terpilih tok bercerita tntang rumah tangga...tp dia pandai sembunyi riak rase itu...
Akhirnya...pertemuan itu datang...jodoh itu bakal bertandang....pada suatu ketika aku sendiri takut ketika hubungan dia pernah dilanda badai..aku n teman2 tidak jemu memberi galakan...nasihat...memberi jalan toknye supaya ade ruang perhubungan itu trus bernafas...Alhamdulilah berkat doa semua yg ingin bahagia jadi miliknya..dlm nk settlekan majlis pon byk problem dia hadapi..xperlu aku ceritakan disini ... berkat kesabarannya....tinggal beberapa hari je lagi...sekali lagi aku dilanda risau dan takot...selagi aku tidak menjadi saksi akan majlis ijabkabul tu..aku masih risau...doa demi doa trus aku pohon...biarlah bahagia itu tetap miliknya...   supaya dia bakal riang bercerita bersama kami tentang rumah tangga nya..sering dia berterima kasih, sering meluahkan rase terharu dan mengatakan bahawa dia beruntung kerana ade insan seperti aku n Wani dlm membantu menguruskan majlis perkahwinannya. tentang bantuan itu...xperlu berterima kasih temanku... kerana hanya yg mengenali diriku pasti mengetahui 'who am i...'betul x my bff Mc yah..yani...Liza..'(kene sogok skit diorg ni..hehe) tanpa ucapan time kasih..tanpa penghargaan pon..aku tetap membantu..kerana setiap keringat ku yg mengalir dlm membantu kamu...adalah berselang doa supaya kamo ttp jadik seorang isteri(dlam maknenye) pada masanye... so tiada istilah 'aku xde org nak' 'aku x cantik' ' aku gemok'...pokok pangkalnye...Kalo da Jodoh x kemana pon.....so buat kawan2 yg blom bertemu jodohnye.. Mc yah,Yani, Liza dan yg len2..percaya lah...jodoh itu ade....dan yg bakal melangsungkan perkahwinan x lame lagi...jgn sengih je bace ni...jagelah jodoh itu sebaiknye...sebaik termetrai ijab n kabul...itu adalah amanah terbesar...KAlo da JodoH...Aminn

..Time Kasih Tok Korunks kerana sudi layanz celoteh Rieda_ffya..

10 ulasan:

  1. sy pon tak sangka sy akan berkahwin dengan si dia tk lama lagi.... >_<

    BalasPadam
  2. yap..betul tu. kalau dah jodoh.lambat dgn cepat je..jodoh tu pasti akan tiba jua..sy pun bersyukur dianugerahkan suami yg penyayang dan sgt bertanggungjawab.cuma sy belum berjodoh dgn kerja je lg..hehe..tp apepun sy bahagia..

    BalasPadam
  3. Beberapa hari lg tinggal Cheqna nak langsung nikahkan.

    Memang jodoh pertemuan di tgn tuhan,byk2lah berdoa agar diberi jodoh yg mampu membimbing ke jln yg betul.

    BalasPadam
  4. setuju dear.. jodoh, ajal & maut di tangan Allah.. kita hanya mampu merancang.. Dia yg tentukan.. x sabar jugak nk tgk gambo kawen chegna nih.. :)

    BalasPadam
  5. tak pasal2 airmata mengalir hiba bila baca n3 ini...
    huhuhuhu
    betul...sape yang tak nak berteman..sape yang tak nak ada zuriat...insyaallah...Allah maha mengetahui apa yang terbaik untuk umatNYA..berusaha berdoa..insyaallah...kebahagiaan pasti milik kita .=)

    BalasPadam
  6. saya tgh menunggu jodoh ne..maneeee la tak smpai2 ne..huhuhu

    BalasPadam
  7. Saya dtg sini, nyibuk2 nak baca cite bakal pengantin kite Cheqna

    aa'ah Cheqna beruntung punya teman suka dan duka, tak kira ape jua keadaan sentiasa bersama..

    semoga hubungan persahabatan ini kekal ke akhir hayat...

    Salam kenal dari saya eMMe~ yea cik Rieda

    BalasPadam
  8. btul la..bila dh smpai jodoh..tiada apa y mghalang..msing2 mpunyai cerita tsendiri dgn pertemuan. sesungguhnya aturan allah swt sungguh indah sekali

    BalasPadam
  9. amin...semoga semuanya dipermudahkan dan bahagia selamanya...so i dah kenal geng cheqna! akekekkeke semua satu tempat kerja cheqna yer..best :)

    BalasPadam
  10. menarik cerita pasal jodoh ni..teringat tentang anak2 yg mula tercari2 tentang jodohnya..

    tapi anak daraku masih baru (23th)..masih de masa untuk belajar2 menjadi matang dan memperbaiki diri sebelum berumah tangga...

    BalasPadam

Thanks to all sudi bace semua citer TOH..Sudi-sudi tinggalkan komen anda walau 1 jejak...LUV IT