Khamis, 24 Mei 2012

HaDirnYe SentIasa DiNanTi...

Cepat nye mase berlalu,aku sabo menunggu detik kelahiran anak kedua..tgk perot ..lebih besar dr kakak dlu..da scan 3x  n guest what? doc ckp aku bakal dapat baby boy...wah bestnye kalo dpt sepasang..tapi hati  masih samar2 mayb naluri ibu kuat katakan my baby is gurl..hee..masih ingat pagi tu...21 Mei 2011.slps solat subuh aku tido blk..letih kan! then sekitar jam 8 aku bgn n setompok darah kemerahan kuar..terkena cadar katil..aku x rase ape2..mak n en somi da siap prepare tok anto p spital...aku just pi spital kt Hulu tganu je..maklum le dkt skit dr HSNZ kt kola tganu tu..semalam kat stu..xde tanda nk lahirkan pon..pg esok aku mintk blk umah..harap sakit nk bersalin dtg nnt..aku d izin blk rumah then sktar jam 1 ptg..misi kt kg buat checking kt rumah n dia pelik nape doc kt spital benarkan aku blk..then dia suh aku ke klinik segera utk jumpe doc again..aku ke klinik trus n doc scan...dia pelik tgk pade monitor nape nampak pelik pada sisi perot..doc bising nape spital izinkn aku blk n trus refer ke HSNZ. then kul 3 aku ke sana..melihat ramai org kdg2 buat aku cemas...doc pelatih check aku..siap check jalan gune alat dia cam muncong itik tu...bahaya wei..tau nape bahaya...bace citer ni
aku kene bersiap tok warded..mase nk admit tau kul bape.. 8pm..coz 7.30pm aku kene scan ngan doc pakar.. 1st doc tu scan, scan kt prot n doc xpuas hati..then scan melalui jalan bawah rentetan scan:  awak tau ape benda ni sambil tunjuk monitor...?uri  kat bawah ni...n awk tau x bahaya nye?
aku xtau coz i'm not a doctor...awk bole mati bile2 saje je..kalo uri ni kuar dlu..
ni masa pakar scan melalui jln bawah..dan nampak uri yg berada dibwh kepala baby..sepatutnye kepala baby dlu..uri kt atas..


aku terkejut gile...mak ai..truk camtu skali..aku trut dgar yg doc aka pakar scan tu bising membebel kat doktor pelatih yg cek jalan aku td..dia kate berani doc xxxx cek jalan..kalo bleeding td sape mau jwb..oo terjwb le betapa bahaya kondisi aku skrg..n cek jln menggunakan alat tu juga mmberi impak pd ku,,, then doc sambung lagi..kami tahan awk..n kes ni jadi kes emergency.. 1st case tok operation pagi esok...1 ayat yg aku sedih bile doc ckp kt aku...." sy harap awk bole tahan jika ade rase sakit nk bersalin...awk tau kan camner doc akan buat keje kalo memalam kene on coll..korunk tau ape mksud doc tu? doc ckp kalo aku ade kontruksi nk bersalin melalui jalan bawah aku kena tahan..coz aku perlu bersalin caesar...TITIK..
1 news yg aku xjangka...mase scan 7 bln..aku xde prob lgsung..nape tetiba ade kes ni...da 40 minggu dimana aku bole bersalin bile2 mase je kan.!mlm tu aku di srh makan till kul 2 pg n kene pose..aku berperang ngan perasaan sendiri...STRESS...macam2 ade..tetiba last minit kene operate...aku kalo bole nk bersalin secara normal cam aku lahirkan kakak..aku xleh terima mane2 kol pun except seo kwn iaitu Imaa n kakk ipar aku..2 org ni byk support aku..yg len cube kol..sms tapi aku lgsung xleh trima...
Pagi esok...pukul 7 pagi nurse dtg bg baju tok operate n aku perlu standby..wani pagi2 dtg jumpe bg..bagi moral support...tapi till 10am.aku msh x di bw ke operation room..wani pergi tanye kawan dia kebetulan nurse kt situ...kul 10.45am..nurse persiapkan aku..katenye td ade case lg emergency..so my case jd case ke2..bile da siap semuanye...aku ditolak..en somi pun mengiringi..mase tu aku lagi takot,..gile2 takot..n bile pandang muka semua org pun cuak semacam...sampai dewan bedah...doc mintak en somi kuar..last ayat..
"mama takot paa..nape ramai sgt org kelilingi mama ni pa?
yerla semua ade..pakar bius,pakar bedah, pakar mcm2 yg aku xtau termasok student praktikal..keliling aku..
'jgn risau..everything ok...'
"ampunkan dosa mama n halalkan semuanye"
x kuar satu ayat dr bibirnya yg juga nampak amat risau..dia pegang je tgn ku.(suami diminta kuar ye..)
'Pn ok ke?keje kat mane?JKM...ooo..rileks k..' pandai diorg trick aku erk..
'rileks  tarik nafas...sy nk suntik ubat bius ni...pls cool down...'terasa 1 suntikan halus kt blkg..ubat bius da masok badan..
'cube angkat kaki kiri..bole x? aku angkat tp berat...'angkat kaki kanan'...aku angkat tp sudah berat..kat kepala ade 1 org pegang tangan n bercakap ngan aku...trick aku lagi la...
"sy takot doc...,"rileks,bole pegang tangan sy, aku pegang tangan dia...
'sabar puan,kite nak kuar baby ni..mase tu aku x putus berdoa...aku pndang lampu bilik bedah tu...
terasa torehan dibuat pade perot...
'puan,kami nk kuarkan baby ni...'
aku x rase ape pon...wat le ape sahaja walau dihati menahan debaran tibe doktor jerit 'bleeding' then semua doc yg ade kt stu serbu aku..ape diorg wat aku xtau..
aku pandang jam saat Awina berjaya dikuarkan..jam 11.40 pagi...doc bisik kat aku..
'puan,kami da kuarkan baby,puan rase dapat baby boy ke gurl?
'baby boy'
'boy?ni haa cube tgk..doc angkat baby ku...aku da agak n jangkaan ku betul..aku cube senyum tp xtau senyum terukir ke tidak...
'cube sebut puan,jantina anak...doc x mau aku lemah kot..'baby gurl' 'sekali lagi puan' 'baby gurl'
baby aku menangis semau nya...doc kat stu tenangkan baby then trus letak kat dada aku tok disusu kan...tp x sampai....akhirnya baby ku dikuarkan ke bilik baby tok dibersihkan...tinggal aku kat dewan bedah tok proses jahitan...bile da siap aku disorong kuar...then aku dipakaikan baju pemanas ...hampir setengah jam...aku menggigil n sejuk sampai stroller katil tu bergegar...then lps aku disorong kuar...sampai kat luar je...ramai yg menanti...my family of course le...then Acik...Wani..Cikna..Iwan..sape lg ntah.. da x ingat....aku xbole bangun dlm tempoh 6 jam termasuk makan n minum...Alhamdulilah semua da selamat...aku sgt bersyukur aku juga selamat...peristiwa kuar darah pagi tu yg aku sangka ketuban darah rupenye incident uri kt bawah tahap 3...nyawa ku masih pjg...dan tok pegnent lagi aku x kan serik pon...malah aku masih ingin melahirkan zuriatku lagi walaupon hadirnya Awina melalui tingkap...heee dan 1 peringatan tok aku...sehingga 9 bln aku masih aktif dan siap bole turun ke padang untok join program... pesan org tua aku ketepikan konon aku fikir dgn aktif begitu mudahkan aku tok bersalin rupe-rupenya terlalu aktif di trimester akhir bole mengudang bahaya jugak...
picture di amik ketika 2 jam Awina kuar dr labour room...pakai baju biru la coz ingat baby boy tapi ekceli baby gurl...hari ni 24 Mei 2012..maka genap le setahun kelahiran NUR FARISHA SYAZWINA melalui tingkap..tingkap?.hee.. mama juga still xpenat melayan karenah mu yg lebih lasak n aktif dari kakak....dan sorry syg kerna mama x sempat sediakan ape2 tok kelahiran mu yg pertama ini...busy yg terlampau dan majlis kawin Cikna yg dekat ni mengekang tok celebrate besday Wina...tp Insya Allah kite celebrate sekali ngan besday kakak ok..bole jimatkan kos...HAPPY BESDAY  AWINA SYG ..yg 1st....Mama luv u...
..Time Kasih Tok Korunks kerana sudi layanz celoteh Rieda_ffya..

11 ulasan:

  1. comel nye...

    sy pon nak baby gak. tp lom kawin , insyaAllah tk lama lgi...amin

    BalasPadam
  2. waaaa...sedeyy nyerr..dah setahun berlalu....alhamdulillah budak tenik nie pn dah sethn dahh...hepi bday yer syg...moge panjang umur,murah rezeki,sihat selalu n jadik anak yg solehah....aminn...--untie farizah yg cun...kikikki :)

    BalasPadam
  3. saya tekun membaca dari mula sampai habis...terasa seperti membaca sebuah cerpen..rupanya ianya kisah benar...tentu rasa gerun dapat pengalaman sebegitu..tapi sekurang-kurangnya ada pengalaman bersalin bedah..syukur semuanya selamat..

    BalasPadam
  4. oh bahaya sungguh kalau uri yg kuar dulu erk..takut pulak ayu.ayu dulu caesaran gak lahirkan adam..sbb takde jalan bukak..memang bila ingat balik rs better lahirkan scr normal.

    BalasPadam
  5. selamat ulang tahun awina.. comel!!

    BalasPadam
  6. ngeri baca citer u dear.. sy pun dua2 anak memang c-zer.. dan x dinafikan anak2 yg lahir secara caesarean lebih aktif.. comelnya wina masa lahir.. tembam sgt!

    BalasPadam
  7. oppss lupa lak.. hepi besday awina cyg.. semoga jadik anak yg solehah serta berjaya dunia akhirat.. amin..

    BalasPadam
  8. huhu....sentap jap pg td baca blog ida....apapun ni komen test je...hehhe...anyway hapi besday awina....finally u are alive for 1 year alraedy...

    BalasPadam
  9. sentap kejap tengok blok mek da ni....apapun ini komen try and error sbb x tau nak komen....anyway..hepi besday awina....finally, u are alive for 1 year already...

    BalasPadam
  10. seriau baca pengalaman akak neyh..huhu.. tapi awina ttp menten comel..hihi

    BalasPadam
  11. kehadiran y mpunyai cerita tersendiri...

    nama awina ada iras2 nama asya la..

    awina- nur farisha awina
    asya - nur fasya afrina

    selamat myambut ulangtahun kelahiran y pertama buat awina.. auntie doakan agr awina trus sihat n mbesar bgaikan juara..amin2

    BalasPadam

Thanks to all sudi bace semua citer TOH..Sudi-sudi tinggalkan komen anda walau 1 jejak...LUV IT