Khamis, 4 Oktober 2012

Tahukah Anda?

suspen je petang2 camni...apakah nama daun ini?
mcm belajar ilmu alam plak..sblm ini just dengar orang bercerita aje..
ari ni lihat sendiri daun dan pokoknya depan mata kepala..
Daun Bismillah...kalau nama saintifik aku xtau la..
dikatakan daun ni mempunyai khasiatnye sendiri..
antaranya kencing manis dan darah tinggi..
selain tu dapat mengurangkan sakit belakang dan mengawal selera makan..
untuk kecantikan dalaman wanita pon bole..
klien yang cakap..aku xtau betul ke x...
rase..mmg pahitla..tengok daun pon tau..kehijauan
tapi klien aku cakap makan camtu je..amik 5..6 helai n kunyah..
kalo xleh kunyah..boleh masuk dalam air panas n minum...
dalam sebulan boleh makan dalam 10 kali..
kate klien ku lagi..xleh makan berlebihan..
boleh menyebabkan kering darah...ade betul ke?
uols tau psl khasiat daun ni..jom share..
klien da potong beberapa batang n kasik pade ku
suh tanam belakang rumahku...
tadi..kawan aku si aji lan siap kunyah camtu je..
tapi memek muka da tau daun tu mmg pahit..
Si Linda pon amik nak kasi Mak mertua dia...darah tinggi..
ni nama sains nye..baru jumpa kat pak gugel,...vemonia amygdalina...
uols pernah makan ke?
ade gaya orang jual ubat x?ngeeeee
..Time Kasih Tok Korunks kerana sudi layanz celoteh Rieda_ffya..

15 ulasan:

  1. erm.. 1st time dengar la.. kat mana nak cari ea

    BalasPadam
  2. pertama kali tgk daun ni...mcm hempedu bumi jer..tp kalu hempedu bumi daun kecik sket

    BalasPadam
  3. petua org lama biasanya berkesan.. atas keizinan Allah jua. try ar makan,, klu duk dekat2 bleh mitok etek.. sakit belakanglah

    aku nak wat istikharah gak nnt pasal pilihan berhenti kerja ni.. tp insyaAllah lepas bersalin nnt aku nak mintak sambung cuti tnp gaji setahun jg anak lu.. sambil2 tu nak buat bisness kecil2an klu bleh ergi jauh insyaALLAH..

    BalasPadam
  4. kalau makan ulam raja pon ala2 tersangkut kat tekak masa mula2 kenal..mcm tak berani nak try yg ni pulak...tapi org kata tak kenal maka tak cinta...mcm kes ulam raja tu..dulu tersangkut ini la itu la...skali skang siap petik makan masa bergosip dengan jiran belakang..akkakakaka

    BalasPadam
  5. Assalamualaikum rieda,

    Kalau tak silap Kak Ros ni pokok Teh Afrika,dikenali jugak dengan nama pokok Bismillah..memang banyak khasiatnya...terutama sekali untuk darah tinggi lah...

    BalasPadam
  6. Salam Sis, 1st time dengar pasal daun ni...
    bagus la..kalo dah jumpe penawarnye..
    senang kan..tapi mesti susah nak jumpe kan.. kan..
    hope dpt membantu kepada pesakit yg mengindap penyakit darah tinggi n kencing manis, ehem2!! saya la tu, tapi kalo pregnant leh amik ke daun ini? takpela, saya try cara lain kot...

    BalasPadam
  7. xpnh dgr plak nama daun ni sblm ni..

    BalasPadam
  8. tak pernah jumpa la dear..apatah lagi nak makan..huhu.duduk kota ni jarang sangat jumpa hutan..huhuhu.

    BalasPadam
  9. oh kalau saya masuk hutan gerenti saya tak kenal pun daun tu he he he...bagus jugak ye khasiatnya banyak...wah kalau pahit payahlah nak kunyak cam tu je..

    BalasPadam
  10. alamak.. akak x kenal la.. kat sini baru kenal dan br tahu khasiatnyaa...

    BalasPadam
  11. x pernah jumpa pun daun nie,baru tahu.

    BalasPadam

Thanks to all sudi bace semua citer TOH..Sudi-sudi tinggalkan komen anda walau 1 jejak...LUV IT