Rabu, 6 November 2013

Sakit lutut

Assalamualaikum...
Sakit lutut...penyakit yang nak kata baru, x jugak..penyakit yang dah berkurun lamanya..namun sakit lutut di kalangan wanita muda pada hari ini bagaikan satu fenomena biasa. bagaimana ini terjadi? Sakit lutut atau lebih dikenali sebagai artritis merupakan penyakit radang pada sendi atau tisu sendi yang menunjukkan kesakitan, ketegangan pada sendi dan bengkak.Mungkin ramai beranggapan artritis hanya dideritai orang yang sudah berusia.Bagaimanapun, persoalan kenapa ia turut menyerang golongan muda masih belum jelas diketahui puncanya.

wah...intro pon da cerita bab sakit lutut.Berdasarkan pengalaman, sejak melahirkan anak kedua melalui czer..kekerapan mengidap sakit lutut ini kerapkali terjadi.Apatah lagi pekerjaan di pejabat memerlukan aku bergerak aktif dan ligat.Apa tidaknya, setiap masa bekerja diluar, kerap berjumpa klien, mengangkat barang2 di opis..so memang membutuhkan pergerakan.Apakah kecergasan dan aktif itu membuatkan aku mudah diserang penyakit ini..Ataupun faktor umur yang memasuki era 30an ini pendorongnya..atau pun penyakit keturunan..yerla, my mom pon mengidap penyakit yang sama...hurm, aku percaya uols jugak pasti memiliki problem yang sama dengan aku kan!!.bayangkan kalo sakit lutut ni menyerang...memang sakit dan boleh tergendala aktiviti harian..beberapa waktu dulu, aku sedang ulang alik ke library dan perjalanan itu boleh terhenti, bukan itu aje, aku pernah berhenti mengaji selepas solat magrib akibat kesakitan yang dialami pada lutut belah kanan.,.tgh bekerja..tgh exam..memang terganggu..bagaikan dicucuk2..kadang2 x dapat nak imagine...aku yang muda belia...muda lagi ke?, bole berhadapan dengan sakit lutut ni...so aku teramat percaya bila klien2 ku yang berusia datang ke opis dan mengadu bab sakit lutut ni..aku boleh rasakan kesakitan itu...huuuu...memang sakit wooo...


Penyelesaiannya.????.aku mudah terpikat dengan mana2 ubatan yang tidak berbentuk pil...kalo pil mmg xbole telan..tapi kesannya tidak lama..kemudian sakit lutut ni terjadi lagi..satu lagi suka sangat berurut..tradisonal kununnya..but sakit lutut ni tetap ada..cume masa lambat atau cepat ...Now aku ada penyelesaiannya pada masalah sakit lutut dan aku kini mengamalkannya..Alhamdulilah sejak amalkan kesakitan pada lutut da tiada...bukan hilang terus tp banyak berkurangan..Kalo uols pon nak tau apa ubatnya...tunggguuu..untuk next entri...sabor ye...aku pon da kurang kesabaran nak share rawatan pasal sakit lutut ni..


image from google.





..Time Kasih Tok Korunks kerana sudi layanz celoteh Rieda_ffya..

4 ulasan:

  1. Samalah dulu ada gak masalah lutut nie refer kat doktor sbb pakai heels..
    X sabar nk tggu next entry nk gak tau.. :)

    BalasPadam
  2. Kalau sakit lutut atau sendi yg ringan2 ni biasa saya guna minyak anugerah.

    BalasPadam
  3. morning & singgah pagi membaca !

    BalasPadam
  4. jadi, ape ubatnya?

    BalasPadam

Thanks to all sudi bace semua citer TOH..Sudi-sudi tinggalkan komen anda walau 1 jejak...LUV IT